disable right click

Monday, April 4, 2011

Monolog Aku - Si Antagonis dan Protagonis

Si Antagonis (Fantasi)

Bila jiwa terlalu kreatif, habis semua hendak dicuba. Apakah? Sudah tahu pokok itu ada bajanya, masih mahu jadi parasit dan membiak sesuka hati. Lama-lama, parasit itu akan dibunuh juga, dibuang kerana siapa mahu melihat pokok yang dikelilingi parasit hijau yang setia menagih simpati.

Cukuplah dengan kebahagiaan orang lain, jangan diganggu kerana apa yang kau dapat hanya sementara. Bodoh, kerana jiwa yang kreatif lah, kau binasa. Cuba lupakan sebentar angan-angan kau itu? Apa faedah yang kau dapat jika terus begini? Kau yakinkah yang kau mampu mencipta satu lagi ruang kosong dalam satu tempat yang kau sendiri sudah tahu ada penghuninya? Untuk berkongsi, jauh panggang dari api.

Cuba kau teruskan sahaja dengan cara hidup kau yang lapuk itu, bergembira dan buat apa yang kau suka. Dari kau jadi Si Protagonis yang semua orang tahu, tak mungkin kau akan berjaya. Haha, bodoh! Padahal masih ada lagi jalan yang kau boleh pilih, kau pilih juga jalan yang tiada cerita penghujungnya. Kau tahu yang penghujungnya hanyalah sebuah cerita sedih yang kau reka sendiri untuk diri kau yang membosankan. Bodoh!


Si Protagonis (Realiti)

Apa aku boleh buat? Aku terjatuh cinta dengannya? Sengaja aku anggap sebagai kawan untuk aku sayang. Aku tahu aku bersalah, aku sendiri tidak mahu ini terjadi. Tolonglah aku Antagonis, aku merayu kau! Aku sudah penat untuk berfikir, apatah lagi dikecewakan. Tapi jauh dalam hati aku, aku ingin setia menunggu dia yang aku sendiri tidak tahu sampai bila.

Aku tahu aku bodoh, tapi apa lagi cara yang aku boleh buat Antagonis? Apa yang kau boleh cadangkan untuk aku lakukan? Kau mahu aku berlagak tidak tahu, padahal dalam hati ini, perasaan rindu aku hanya tuhan yang tahu. Salah aku juga kerana tiba-tiba membenarkan dia perlahan-lahan mengisi ruang dalam hati aku. Tapi bukan aku sengaja, aku parasit dalam hal ini, dan memang itu tugas aku.

Argh, apa yang perlu aku buat??? Cuba sesiapa tolong jelaskan pada aku, aku bukanlah pakar. Aku umpama penggunting rambut, mungkin rambut orang aku boleh buat macam-macam stail. Tapi tidak rambut aku. Sesiapa, tolonglah aku...

No comments:

Post a Comment