disable right click

Sunday, April 3, 2011

Bila "potionist" bersuara.

Sayang itu ada. Aku sayang kawan-kawan aku, aku tidak sanggup kehilangan mereka yang sentiasa ada di sisi aku. Sayang pada ibu bapa, kerana merekalah aku ada disini dan sedang menulis atas papan kekunci lusuh ini. Aku sayang orang itu apabila aku percayakan mereka, apabila aku sudah mengenali hati budi mereka.

Bagi aku, sayang bermaksud kita saling memahami dan saling menghargai. Kerana itulah perasaan sayang terbentuk. Ia lahir dari jiwa kita dan terus turun ke hati. Cukuplah sekadar sayang, kerana sayang hanyalah peringkat kedua dalam kehidupan. Yang pertama adalah suka, kemudian, sayang, dan barulah cinta. Seorang lelaki boleh menyayangi lelaki lain, tapi tidak mencintai mereka kecuali mencintai Rasulallah S.A.W. Tetapi seorang lelaki atau wanita boleh mencintai mana-mana wanita atau lelaki kerana Tuhan menciptakan kita dengan jodoh masing-masing.

Aku mungkin masih dengan dunia aku sendiri. Aku lebih selesa hidup berseorangan tanpa perlu ada komitmen. Tapi itu tidak bermaksud aku tidak mempunyai perasaan. Seseorang bertanya pada aku, "alangkah bagus jika dunia ini tiada perasaan". Agak janggal pertanyaan sebegitu, kerana tanpa perasaan sama seperti patung yang dicipta manusia, cantik tapi tidak berfungsi. Perasaan adalah satu jenis norma kompleks yang tidak dapat dikira dan hanya boleh ditafsir dengan riak wajah atau percakapan.

Bagi aku, lebih bagus kalau ada orang bertanya pada aku. Kan bagus kalau boleh hidup kekal muda dan abadi? :)

No comments:

Post a Comment